Monday, 26 November 2018

Pertolongan Cemas #4 : Salah Urat

Assalamualaikum! Lama sangat dah tak kongsi tips pertolongan cemas. Jadi hari ni tak nak bebel panjang-panjang sampai lari topik. Nak terus straight to the point. Gituuu~~
Related image 
Sumber: Google
 
Apa itu salah urat?
Salah urat adalah ketegangan urat yang terjadi akibat pergerakan yang berlebihan kepada anggota yang terlibat.

Tanda dan gejala salah urat:
1. Sakit dan tegang otot-otot.
2. Susah menggerakkan anggota tetapi tetap dapat bergerak.

Rawatan bagi masalah sakit urat:
1. Rehatkan bahagian yang terlibat.
2. Berri demahan sejuk atau sapu minyak untuk mengurangkan sakit. (ikut suka nak guna minyak apa)
3. Ampu dan rehatkan bahagian yang terlibat.
4. Minum air yang banyak.

Okey, itu je untuk tips sakit urat ni. Kalau sakit urat ni kuat sangat sampai mengganggu aktiviti kita, adalah lebih baik untuk terus berjumpa doktor. Byebye^^

8 comments:

  1. W'salam & Salam kenal..
    Aduh terasa sakit bila salah urat.. Biasa gosok minyak panas..
    Thank you for sharing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la kita..grab terus minyak panas hehe..btw your welcome^^

      Delete
  2. pernah haritu menggeliat sampai rasa macam urat tertarik. pedih woo --

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah kadang2 sedap menggeliat pusing2 badan sampai salah urat hahaaha

      Delete
  3. Pernah dengar, kalau salah urat waktu tidur tu. Pi hempuk dengan bantal kat leher. Hahaha :P

    Btw, follow sini. Salam kenal. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh tak pernah dengar lagi yang ni..hehe salam kenal :))

      Delete
  4. Nice sharing.. pernah alami.. selalunya sapu minyaklah..

    ReplyDelete